أفيش

الفن بطريقتنا

أحمد المنسي يداعب محمد رمضان في وحدة الصاعقة

مايو 5, 2020 2:28 م -- ستوري
محمد رمضان بترنج اللياقة العسكري

انضم الفنان محمد رمضان إلى سلاح الصاعقة بالقوات المسلحة المصرية في الشهر الأول من عام 2017، قبل استشهاد المقدم أحمد المنسي في نفس العام في شهر يوليو.

كيف كانت أول مقابلة بين المنسي ورمضان؟

بحسب ما ذكره المجند سامح مشالي، فإن رمضان كان زميله في كتيبة التدريب الأساسي، لكن رمضان كان تابعا لسرية أخرى، وبعد ثلاثة أسابيع من وجودهم في كتيبة التدريب التابعة للصاعقة، جاء أحد الضباط يدعى أحمد المنسى، ليختار جنود كتيبته الكتيبة 103.

وبعد جمع العساكر في أرض الطابور، تحدث المنسي لهم جميعا بصوت عال: ” أهلا بيكم يا أبطال فى وحدات الصاعقة أنتم من دخولكم المكان ده بقى اسمكم وحوش، أنتم خير خير أجناد الأرض”.

وتابع: ” إنتم اللى كل الأسلحة لما بتغنى وتحب ترفع روحها المعنوية بتقول صاعقة، انتم بقي الصاعقة ذات نفسها، أنا اسمى المقدم أحمد المنسي كان ليا صديق اسمه رامى حسنين صديقي ده استشهد على ايد عدو غدار كان ماسك الكتيبة ١٠٣، أسيب حقه يا رجالة؟”، رد العساكر: “لا يا فندم”.

وفي أثناء حديث المنسي استأذن الجندي محمد رمضان لدخول أرض الطابور، فداعبه المنسي: “إنت جيت يا رمضان؟” على طريقة الراحل سعيد صالح في مسرحية “العيال كبرت”.

محمد رمضان أول المتقدمين في رجال أحمد المنسي

عندما سأل أحمد المنسي: “مين يا رجالة عاوز يجي معايا يجمع هنا؟”، كان أول المتقدمين هو رمضان. يقول المجند السابق بالجيش سامح مشالي: “مقدرش أقول نية رمضان كانت إيه، بس اللى كلنا كنا عارفينه إن استحالة يروح سيناء أو إن المنسي ياخده معاه”.

اقرأ المزيد محمد رمضان البرنس .. فتى الحارة الأول

وقال مشالي: “بدأ المنسي يختارنا على الفرازة اللى مبيعرفش يعمل 50 ضغط بيرجعه، واللى مبيعرفش يعمل 15 عقلة كان بيرجعه مبيختاروش، ومبياخدش اللى عندهم 28 سنة أو متجوزين، واختارهم على الفرازة”.

Facebook Comments