أفيش

الفن بطريقتنا

مسلسل Better call saul .. تعمل إيه لما الريليشن شيب جولز تطلع تسلل؟

مايو 27, 2020 12:35 م -- اجنبي, نتفليكس

جيمي وكيم - مسلسل better call saul

مسلسل Better call saul .. دعوة لقبول الرمادي

قبل مشاهدة مسلسل Better call saul كنت – مثل معظمكم- أحب أحد اللونين الأبيض أوالأسود، وأكره الرمادي ..

كنت أصدق في المبدأ التجاري القائل بـ “خذها أو اتركها” أو بلغة مودرن “Take it or leave it”، وكان هذا القانون مبدأ حاكم لحياتي وقراراتي اليومية والمهنية وحتى على مستوى علاقاتي الإنسانية.. أو زي ما بيقول جبران خليل جبران:

“لا تجالس أنصاف العشاق، ولا تصادق أنصاف الأصدقاء، لا تقرأ لأنصاف الموهوبين،لا تعش نصف حياة، ولا تمت نصف موت،لا تختر نصف حل، ولا تقف في منتصف الحقيقة، لا تحلم نصف حلم، ولا تتعلق بنصف أمل، إذا صمتّ.. فاصمت حتى النهاية، وإذا تكلمت.. فتكلّم حتى النهاية، لا تصمت كي تتكلم، ولا تتكلم كي تصمت..

لو في سبب قوي يخليك لازم تتفرج على مسلسل Better call saul غير انه امتداد لواحد من أعظم المسلسلات في التاريخ وهو “بريكينج باد”، وغير إنه شهد ذروة موهبة بوب أودينكيرك مؤدي الشخصية الرئيسية اللي بيلعب بالكاميرا لعب حرفيًا، فالسبب ده هيكون تفصيلة الـ”ريليشن شيب” بين جيمي (الشخصية الرئيسية) وكيم حبيبته وصديقته..

اقرأ أيضًا:

فيلم El Camino.. استغلال سيئ لعبقرية Breaking Bad

علاقات عادية .. بس مش قوي

لأول مرة هتلاقي تجسيد واقعي لنوع شائع من العلاقة بين الرجل والمرأة، واللي بيندرج تحت ما يمكن وصفه بـ العلاقات الـ «غير مسماة».. مش سهل تحطلها تصنيف واحد، صعب تحدد هل هي صداقة.. حب.. بيزنس.. عابرة.. دايمة؟

الحدوتة بتبتدي من لقائهما صدفة بسمات شخصية متضادة، حيث جيمي اللي اتعوّد على الشورت كاتس، بيدوّر ع الطرق المختصرة، الغاية عنده بتبرر الوسيلة، اتعلم في مدرسة الشارع، وعنده عقدة نقص وشعور بالدونية لأن أخوه على نقيضه قامة في المحاماة..

كيم عملية جدًا.. ماشية بمبدأ “لا يصح إلا الصحيح”، كيانها الشخصي أولوية عندها، بتحب تكسب دايمًا، الخسارة بتحبطها.. والتضحية بأي شيء -حتى ولو كان صغيّر- مش أوبشن عندها ..

ولذلك هتحتار في تقييم علاقتهم.. مثلًا لو أنت من أنصار إن الطرفين لازم يبقوا متشابهين لإنجاح العلاقة، فهتلاقي مبرر كاف لعدم مثالية الأجواء مابينهم، أما لو أنت بتؤمن إن الطرفين لازم يبقوا مختلفين عشان يكملوا بعض، برده هتلاقي ده فيهم.. ببساطة هي علاقة ناجحة زي نجاحي في دراستي “ع الحُرك رُك ماكنتش بجيب مجموع”..

مسلسل Better call saul .. عشم جيمي يصطدم بوضوح كيم

وعشان نبلور العلاقة أكتر ممكن نستعين بنصوص حوارات دارت بين الثنائي دون حرق للمسلسل..

– في مرة جيمي كان في فترة تحدي، وكان بيبحث عن أي حافز يدفعه، فسأل كيم بنبرة توسل: هل لو نجحت هيبقى لينا فرصة سوا؟ “يقصد علاقة رسمية ومستقبل مشترك”، فكيم طالبته -بنوع من البرود- إنه يفصل بين مستقبله الشخصي ومستقبلهما، وينجح لنفسه.. هي هنا بتحبه لكن بتحبه على طريقتها، وكمان بتحب نفسها لأنها ماحبتش تجازف بمنح وعد قد يربطها مع واحد فاشل لأن احتمالات نجاحه لسه 50/50

بعدين جيمي بينجح وبيتمرد على الوظيفة اللي بتقيّد حريته وإبداعه، وبيقرر يفتح عمله الخاص بالمشاركة مع صديقة عمره وحب حياته، وبيعرض عليها بصيغة تانية بمنتهى العشم والشغف الانضمام لصفه فتفرمله مرة تانية وتوافق لكن بشروط تجعل من الشراكة أمر صوري تمثيلي مالهوش معنى، وكأنها مؤمنة بالشخص اللي قدامها بس مش لدرجة اليقين ..

كيم ويكسلر هنا من أنصار الرمادية، ومن أعداء جبران وأعدائي؛ ظهرت طوال الـ 4 مواسم الأولى من المسلسل بالرمادي ولا غير، منحت جيمي الاهتمام لكن الحب لا.. منحته الدعم، لكنه دعم مصحوب بالشك أكتر من اليقين، ماخاضتش علاقة عاطفية مع غيره..ولا معاه هو شخصيًا!

وأخيرًا الثلج يذوب!

قبلة رومانسية بين جيمي وكيم - مسلسل better call saul

لكن بعد 4 مواسم صناع العمل بيشفقوا على بطلنا أخيرًا بتقليل الرمادية، بمنحه إطار رسمي للعلاقة، عشان تتحول من علاقة غير مسماة لـ زواج غير مألوف.. وعشان تعرف ليه غير مألوف شوف المشهد ده

 

لأول مرة قبل انهيار مدوي للعلاقة بخطوة، نتفاجئ بكيم تقرر التنازل للمرة الأولى تقريبًا من أجل إنجاح العلاقة، أو خلينا نقول استمرارها، لأن النجاح في العلاقات تقييم نسبي جدًا، وهدف طويل المدى..

ولأننا مازلنا في انتظار موسم سادس وأخير جار تصويره حاليًا- أقدر أقول إن الرمادية -على عكس ما قال جبران- مش دايمًا بتكون نغبشة في الرؤية وعدم وضوح.. أحيانًا الرمادي بيكون الحل الأقرب من الأبيض والأفضل من الأسود..

الاهتمام المتبادل قد يتحول لحب، الدعم المشروط بتوافر الشروط قد يتحول لاستحقاق الثقة، نصف شيء أفضل من لا شيء، أن ترى بعين واحدة خير من ألا ترى، أو زي ما بنقول: “نُص العمى ولا العمى كله”..

المهم وأنتوا بتتفرجوا على المسلسل حطوا ميكروسكوب على تيمة العلاقة بين جيمي وكيم وكوّنوا وجهة نظر تجاه العلاقات العاطفية الرمادية، اللي أنا شخصيًا كنت بأمقتها، والمسلسل اضطرني لإعادة النظر في جدواها..

Facebook Comments

One thought on “مسلسل Better call saul .. تعمل إيه لما الريليشن شيب جولز تطلع تسلل؟

Comments are closed.