أفيش

الفن بطريقتنا

لماذا رفض محمد عبد العزيز إخراج أي عمل لابنه كريم عبد العزيز؟

يونيو 17, 2020 12:34 ص -- ستوري

تحدث المخرج محمد عبد العزيز والد الفنان كريم عبد العزيز عن امكانية إخراج فيلم لابنه، قال: كل جيل بيكون متجانس لما يشتغل مع بعضه وبينهم كيميا خاصة، وأنا شايف إن المجموعة اللي بيتعامل معاها ناجحين مع بعض جدا والانسجام اللي بينهم هو السبب في النجاح دايما.

وعن متابعته لأعمال كريم عبد العزيز: “بيعرض عليا الفكرة أول ما تجيله وبقعد أتناقش معاه في التفاصيل ودايما بلاحظ إنه فاهم في الإخراج كويس جدا وده لأنه خريج معهد السينما قسم إخراج فهو عنده الحس ده”.

وعن مشاهدته لأي عمل جديد لنجله قال: “دايما بكون حاضر في العرض الأول، وكريم بيكون متوتر وعايز يعرف رأي وانطباعي أول واحد، وبيكون عندي تظرتين وأنا بتفرج عليه، نظرة المخرج ونظرة الأب”.

نرشح لكم الواسطة حتى في هوليوود.. 10 نجوم أقحموا أبناءهم في عالم التمثيل

وتحدث المخرج القدير محمد عبدالعزيز والد الفنان كريم عبدالعزيز عن ما نعانيه مع الكوميديا في الوقت الحالي قائلا: “للأسف مفيش حد في الجيل الجديد بيضحكني لأن الضحك عمره ما كان بالعافية بحس أنهم بيزغزغوا الناس عشان يضحكوا وخلاص”.

وتابع: “الكوميديا لا بد يبقى ليها رسالة وهدف مش كوميديا والسلام وحتى دي مش عارفين يعملوها وده شئ محزن جدا وإحنا دلوقتي في حالة ردة فنية، واعتبر أن محمد هنيدي هو أكثر من يضحكه. 

كريم عبد العزيز ووالده  المخرج محمد عبد العزيز علاقة خاصة

تربط كريم عبد العزيز علاقة خاصة بوالده، فهو كان أستاذه في معهد السينما حين كان يدرس في قسم الإخراج، والجدير بالذكر أن والده لم يكن يريد له الالتحاق بالسينما والعمل بها، إلا أنه أصر، ورغم أن والده قد استعان به طفلا في فيلم “البعض يذهب للمأذون مرتين”.

ويقول كريم عبد العزيز إن والده صاحب شخصية صارمة وكان يخاف منه كثيرا رغم أنه لم يعش معه كثيرا بسبب انفصاله عن والدته في صغره، وذكر أحد المواقف له عندما كان يدرس في معهد السينما، إذ قال إن والده طرده من أحد المحاضرات.

وقال كريم: “الوالد هو السند واللى بيفتقد أبوه في أي مرحلة مهما كانت بيبقى يتيم حقيقي مهما كبرت، وأنا بحب والدي جدا، وكل خطوة باخدها باخد رأيه فيها”. 

 

Facebook Comments