أفيش

الفن بطريقتنا

شاهد: رسالة رجاء الجداوي الأخيرة قبل وفاتها

يوليو 5, 2020 7:46 ص -- تريندي

تلقينا ببالغ الحزن والأسى خبر وفاة الفنانة القديرة رجاء الجداوي صباح اليوم، في هدوء تام أشبه بشخصيتها الوديعة، وحضورها الخفيف على الشاشة، خلال مسيرة طويلة من الفن الراقي.

ورغم غيابها عنّا من نهاية شهر رمضان بعد تشخصية إصابتها بفيروس كورونا، عقب انتهائها من تصوير حلقات مسلسلها “لعبة النسيان” من بطولة دينا الشربيني، إلا أنها أطلت علينا مرتين من داخل غرفتها بمستشفى عزل أبو خليفة الإسماعيلية.

المرة الأولى كانت في أيامها الأولى بالمستشفى، عبر صورة مسربة من داخل غرفة عزلها، وأمامها القرآن الكريم تقرأ منه، وعلى وجهها آثار الإرهاق الشديد من المرض.

ما قبل وفاة رجاء الجداوي .. الرسالة الأخيرة

والمرة الثانية كانت عبر مداخلة هاتفية مع راديو مصر، كأول وآخر مرة نسمع صوتها بعد دخولها المستشفى إلى أن فارقتنا اليوم.

قالت رجاء: “والله أنا لسه أنا في العزل وإن شاء الله هاخد الأدوية وفق البروتوكول اللي معمول.. في اهتمام جميل أوي لكل الناس اللي هنا.. فيه ناس كتيرة غيري، وماهياش رعاية مخصصة لحد مهم بعينه”.

ووجهت رسالة لمتابعيها: “من اللي أنا شايفاه هنا.. عايزة أقول للناس والنبي حبوا نفسكم وولادكم وبلدكم وبيوتكم.. لأن العملية مكلفة جدًا على صحتكم والدولة.. خافة على نفسكم عشان ماتوصلوش للي أنا فيه”

وتابعت: “يمكن إحنا اقتصاديًا مش هنقدر نكمل بالشكل ده .. الحمد لله أنا بشكر كل الناس حبايبي اللي أعرفهم وماعرفهمش.. وبشكر ربنا على حب الناس وربنا يستر يا رب”

وفي حديثها الأخير عن مصر: “أنا اديت مصر قد ما ادتني، مصر ادتني كتير أوي وهي اللي صنعت اسم رجاء الجداوي.. أقل حاجة أردلها الجميل”.

ووصت الفنانة القديرة متابعيها: “من فضلكم راعوا نفسكم.. البيت مش ممل أبدًا.. أنا كنت واخدة كل الاحتياطات لكن بيبقى في ناس حاملة للفيروس دون علم منهم”.

وعن تصويرها مشاهد لعبة النسيان في ظل الجائحة، قالت: “كان في عقد والتزام، ومنتج هيتأثر ماديًا، واللوكيشن كله كان معقم، ولكن ده النصيب”.

واختتمت المداخلة: “حبوا نفسكم وبلدكم وحبوا بعض، وأهم حاجة نفكر في الآخر قبل نفسنا.. وربنا يعدي الأزمة على خير”.

ذات صلة:
التدخين يتسبب في تدمير رئة رجاء الجداوي

رسالة مؤثرة من «السيسي» لـ رجاء الجداوي تسببت في بكائها

اشترك بقناتنا على اليوتيوب: من هنا

Facebook Comments