أفيش

الفن بطريقتنا

مايان السيد بالدموع لـ أحمد بسام زكي: بكرهك أنت وأهلك.. تعرضت للتحرش 3 مرات

يوليو 5, 2020 10:26 ص -- تريندي


شجع ترند متحرش الجامعة الأمريكية أحمد بسام زكي ، الفتيات من دائرة ضحاياه أو خارجها، لمواجهة خوفهم، ورواية تجاربهم، والتقدم ببلاغات بدعم مؤسسات الدولة الدينية كدار الإفتاء والأزهر، والنسوية كالمجلس القومي للمرأة، وكان آخرهن الفنانة الشابة مايان السيد، بطلة فيلم بنات ثانوي وعدد من أعمال الدراما .

وقبل مايان صرحت ممثلة مسلسل البرنس للا فضة بمحاولة شاب الجامعة الأمريكية استدراجها، والتحدث إليها أكثر من مرة، داعمة ضحاياه بقولها: “ماحدش يقولي لبس البنت أو حرام مستقبله.. عشان أهل الحيوان ده رفعه قضية تشهير على أول واحدة اتكلمت”.

اقرأ أيضًا:
بعد انضمام للا فضة لضحاياه.. القصة الكاملة لـ أحمد بسام زكي متحرش الجامعة الأمريكية

من هي للا فضة .. أحدث ضحايا المتحرش أحمد بسام زكي

مايان السيد : فنان زميل تحرش بي

خرجت مايان اليوم في فيديو قصير عبر حسابها الشخصي، تقدم الدعم لضحايا أحمد بسام زكي، وتروي تجربتها الشخصية مع التحرش 3 مرات.

قالت مايان: وأنا صغيرة ماكنتش عارفة يعني إيه تحرش ولكن دلوقت لما كبرت فهمت إن اللي اتعرضتله زمان كان تحرش وماكنتش مستوعبة.

وتابعت: “أول محاولة كانت من 5 سنين من زميل دراسة والحمد لله قدرت أوقفه عند حده.. تاني محاولة كانت بعدها بسنتين في الوسط الفني من زميل ممثل وكنا بناخد ورش تمثيل مع بعض”

وأضافت: كما تعرضت مرة للابتزاز من لص سرق هاتفي وهددني بنشر صوري الخاصة وتركيبها على صور خليعة للتشهير بها وطالب مال في المقابل، ولم أهتم.

View this post on Instagram

بناشد كل الناجيات اللي كتبوا عن قصتهم مع المتحرش #أحمد_بسام_زكي انهم يقدموا بلاغات عشان يتسجن و يبقي عبرة لاي حد يفكر يتحرش او يغتصب او يتعدي علي اي امرأة بعد كدا. يمكن التواصل مع مكتب شكاوى المرأة على الخط المختصر 15115، أو عن طريق تطبيق الواتساب عبر الرقم الهاتفي "01007525600"،أو عبر البريد الاليكتروني الخاص بالمكتب وهو على النحو التالي : ‏Complain.office.2001@gmail.com.

A post shared by Mayan El Sayed مايان السيد (@mayanelsayed) on

وغلبت مايان الدموع في نهاية الفيديو، وهي تقول: “أنا سكت قبل كده عشان ماكنتش فاهمة وكنت خايفة.. لكن من هنا ورايح مش هسكت خالص لأي حيوان متحرش أو مغتصب.. أنا بكره أحمد بسام زكي، وبكره أهله اللي سابوه يكسر بنات الناس”

واختتمت بينما غالب دموعها: “نفسي أحس بأمان لما أنزل الشارع أو لما أفتح موبايلي ولما أخرج مع صحابي ولما أشتغل مع رجالة”.

اشترك بقناتنا على اليوتيوب: من هنا

Facebook Comments

One thought on “مايان السيد بالدموع لـ أحمد بسام زكي: بكرهك أنت وأهلك.. تعرضت للتحرش 3 مرات

Comments are closed.