أفيش

الفن بطريقتنا

وحيد حامد ليوسف الشريف: “لو مش عاجبك التمثيل اتفضل مع السلامة”

يوليو 10, 2020 2:04 ص -- ستوري

“بدعة السينما النظيفة دي جاتلنا من الخليج لضرب صناعة السينما في مصر”.

بهذه الكلمات افتتح المؤلف الكبير وحيد حامد حديثه خلال مداخلة تليفونية مع الإعلامي وائل الإبراشي.

وقال وحيد حامد: القبلات في الأفلام مش بنعيرها أي اهتمام بنتركها للطرفين هما يتفقوا ومحدش بيفرض حاجة، هي الناس فاكرة أنهم بيكونو لوحدهم؟ ده بيكون استوديو مليان ناس، بلاش نلعب في المنطقة دي وبلاش نستغل طيبة الناس.

وأضاف: احنا بنجسد قضايا موجودة في المجتمع مينفعش نعالجها واحنا خايفين أو نحط معايير معينة وشروط هزلية ولو رفض الممثل، يمشي ونجيب غيره بمنتهى البساطة.

ودلل “حامد” على حديثه قائلا: في الغزوات عندما يصاب الرجل في مناطق حساسة كانت المرأة تعالجه، لماذا نحب التعقيد في أمور بديهية؟.

وحيد حامد يلقي اللوم على نقيب الممثلين أشرف زكي!

لام الكاتب الكبير وحيد حامد نقيب الممثلين أشرف زكي: أنا مستغرب من موقفه بصراحة، يوسف الشريف أساء للفن وأساء لزملائه إزاي تصريحاته تمر مرور الكرام؟ الممثل أداة في كيان كبير لابد أن ينفذ كل ما يخدم العمل الذي يجسده.

يوسف الشريف: أرفض القبلات ولمس النساء ومسلسل الاختيار أعظم عمل

وتحدث عن ملامسة الطرف الآخر خلال العمل الفني: لماذا نتعامل مع المرأة على أنها عورة؟ وكيف يشترط ممثل أن لا يلمس زميلته؟ من يقول ذلك فهو شخص كاذب لا يمكن أن يوافق أحد على شرط مثل ذلك، هو يحاول نشر فكر سلفي داخل الفن ويتعامل باستخفاف مع عقول الجمهور.

وتابع وحيد حامد: اللي مش عاجبه مهنة التمثيل يتفضل الباب يفوت جمل، في مسلسل الجماعة كان في مشهد تحرش في أتوبيس والممثل اللي كان هيعمله اعترض، قولتله بالسلامة وجبت ممثل غيره، الفن مفيهوش أعمل ده ومعملش ده.

وأضاف: معالجة المشاكل اللي بنعرضها محتاجة كشف، زي الدكتور كده.. هل من المعقول أن الدكتور لا يلمس المريضة؟ ده عبث وضحك على العقول ولابد من محاسبة أي شخص يتحدث بهذا الشكل لأنه خطر ويمثل فكر سلفي متطرف بعيد كل البعد عن الرسالة المهمة التي يقدمها الفن.

Facebook Comments

One thought on “وحيد حامد ليوسف الشريف: “لو مش عاجبك التمثيل اتفضل مع السلامة”

Comments are closed.